HOMERECORDING.cz

Základní pojmy

Record, Stop – nahrávací tlačítka. Příkaz record = zapnout nahrávání. Příkaz stop = zastavit nahrávání/přehrávání. Obdoba ovládacích prvků ze starých kazeťáků. Record poznáte podle ikonky, co vypadá jako červený puntík. Tlačítko stop je zase čtvereček. Další ovládací prvky jsou přetáčení, pauza. Věřím, že toto téma nemusím více rozvíjet 😉

Take – jeden samotný nahraný zvuk. Je to to, co zaznamenáte mezi stlačením tlačítek Record a Stop.

Stopa / stopy – prostor pro jeden, nebo více za sebou nahraných zvuků.

Multitrack – software umožňující záznam a editaci několika zvukových stop najednou. Více pod pojmem DAW.

DAW (Digital Audio Workstation) – nahrávací software. Program, ve kterém zaznamenáváte a upravujete své nahrávky. Pokud tato aplikace dokáže pracovat s více stopami najednou, může se mu říkat též “multitrack”. Mezi nejznámější multitrackové DAW patří např. Cubase, Nuendo, Pro Tools, Ableton Live, Studio One, Garage Band, Samplitude, Adobe Audition, jejichž odlehčené verze bývají často přibaleny k externí zvukovce, nebo můžete zdarma používat Kristal Audio Engine, či nejrozšířenější z neplacených – Audacity.

Latence – zpoždění nahrávaného signálu oproti reprodukovanému.

VST Plugin – nebo také pouze “plugin” je zásuvný modul. Tedy mini aplikace, která dokáže nějakým způsobem upravit zvuk i v reálném čase. Technologie VST dokáže používat pluginy na všech DAW, které VST podporují (prakticky všechny). Jsou to většinou simulace všech hardwarových mašinek ze studia. Kompresory, ekvalizéry, modulační a dozvukové efekty. Vyskytuje se prakticky již cokoliv.

Buffer zvukové karty – určuje kolik si má zvukovka ukládat do pomocné mezipaměti. Malé hodnoty se používají pro co nejnižší latenci, velké zase pro zvládnutí náročných pluginů. Pro náběry tedy doporučuji 32 – 128 kB, pro digitální mix a mastering od 512 kB výš.

Náběry – nahrané syrové stopy bez úprav. “Nabírám kytary” = nahrávám zvuk kytar do zvukových stop.

Mix – dotváření finálního zvuku nahrávky. Jedná se o srovnání hlasitostí stop, rozmístění některých stop do sterea (nastavení panoramy), začišťování stop od nežádoucích ruchů, nastavení kompresí, ekvalizací a efektů. Cílem je, aby byl co nejlépe každý zaznamenaný nástroj slyšet. Zároveň aby všechny zvuky najednou zapadaly do sebe a udělali tak kompaktní nahrávku, co se dobře poslouchá.

Clip – hlasitost přehlcující reprodukční zařízení. Zvuk se při přehlcení vstupní hlasitostí začne deformovat a jde tzv. “do clipu”, nebo “do červeného”. Hlasitosti se při nahrávání měří od mínus nekonečno do nuly. Pokud nahrávka nulu přesáhne, nastane tento případ. Běžně se tak nabírané stopy normalizují na vstupní hlasitost např. -12 db, nebo -6 db. Komplet nahrávka pak nesmí přesáhnout 0 db, zároveň by neměla být moc tichá, měla by se nulou spíše limitovat. K tomu slouží mastering:

Mastering – proces, který pracuje už s hotovým celkem, nebo s hotovými celky dílčích skupin zvuků. Buď tedy s hotovou nahrávkou, tedy jednou stopou, nebo se sloučenými stopami komplet bicích, komplet nástrojů a komplet zpěvů. Mastering by měl nahrávku normalizovat. Tedy aby zněla co nejvěrněji na co nejvíce možných reprodukcích. Aby zněla stejně na sluchátkách typu pecky, nebo reprodukovaná na silném PA na diskotéce, nebo z radia v autě. Normalizace by neměla vynechat to, aby nahrávka nebyla moc hlasitá, nebo přehnaně tichá oproti běžně dostupnému standardu. Rozhodně by neměla jít přes nulu – tedy do clipu.

O nás Štěpán Soukup
Kytarista kapely zakázanÝovoce a frontman projektu Tommy Poser. 18 let aktivního domácího nahrávání, 4 roky zkušenosti ze studia Total Record a Underground studia.

Žádné komentáře. Buďte první!

Váš email nebude viditelný.