Začínáme s domácím nahráváním 4 | jak vybrat mikrofon

Kondenzátorový mikrofon (pixabay.com)

Možná v této fázi začínání s nahráváním, nebo někdy i zároveň s koupí externí zvukovky, přemýšlíte jaký mikrofon pořídit. Tady je pár základních věcí, které je slušné vědět. Ke každému typu mikrofonu napíšeme zhruba na co se hodí nejlíp a na co ne.

Dynamické mikrofony

Mají tu výhodu, že snímají pouze blízké okolí mikrofonu, hodí se tedy pro nahrávání hlasitých nástrojů jako jsou bubny, elektrické kytary, nebo díky své schopnosti izolovat humbuk v pozadí i na živý zpěv. To podtrhuje také zpravidla vysoká odolnost konstrukce.

Některé dynamické mikrofony jsou prakticky nezničitelné. Nehodí se na nahrávání zpěvů, nebo nástrojů, kde je potřeba zaznamenat co nejreálnější zvuk a není tam problém s odhlučněním oproti ostatním ruchům.

Kondenzátorové mikrofony

Mají vysokou citlivost, oproti dynamickým špatně izolují ruchy. Hodí se tedy pro chirurgickou studiovou práci, kde zachytí maximální detail. Kondenzátorový mikrofon je vhodný i pro domácí nahrávání, proto se nějaké levnější kousky prodávají se zvukovkou a sluchátky v kompletu jako starter pack. Tyto mikrofony potřebují externí napájení na 48V zvané phantom.

Zaznamená vám v podstatě všechno, co zazní v místnosti. Při zpěvech pozná i chrastící klíče v kapse, nebo s ním nahrajete celé bicí v kompletu, což není dokonalé, ale pro demo účely to použitelné být může.

Páskové mikrofony

Řadí se svým principem spíše mezi dynamické, v praxi ale fungují jako mezičlánek mezi kondenzátorovými a dynamickými. Mají větší detail, jsou citlivější, hlavně tedy na zacházení, ale zároveň mají určité zabarvení, či specifickou saturaci, takže zde je vhodné experimentovat při hledání barev u všech nástrojů v kombinaci s (min.) jedním z předchozí dvojice.

Lampové mikrofony

Jedná se o kondenzátorové mikrofony, které nabízí žádoucí lampovou saturaci. Dokážou tak nahrávaný zvuk rovnou oteplit elektronkou. Stejně jako kondenzátorové mikrofony, potřebují i lampové externí fantomové napájení.

USB mikrofony

Jedná se o pohodlnou a snadnou volbu. Většinou se jedná o kondenzátorové mikrofony určené především pro mluvené slovo, nebo nedejbože zpěv. Stačí zapojit a nahráváte cokoliv, co mikrofon slyší. Dá se tak vyhnout i nákupu zvukové karty, protože samy USB mikrofony jako externí zvukovka fungují. Mají ji už zabudovanou v sobě. Kvalitativně se ale většinou nevyrábí na úrovni profesionálních Neumannů. Na to máme spíše rádi studiové XLR Neumanny.

Závěrem

Pokud čtete tento článek, předpokládám, že nevlastníte věhlasné nahrávací studio, kam jezdí točit známí interpreti. Proto pro vás asi bude nejjednodušší se zeptat na co daný mikrofon potřebujete.

  • na nahrávání zpěvu a občas akustických nástrojů – pořiďte kondenzátorový, např. šikovný v poměru cena/výkon Lewitt LCT 240 Pro, nebo nejlevnější Neumann TLM102
  • chci nahrávat elektrickou kytaru z reproboxu mého aparátu – pořiďte dynamický, na kytaru ideálně Shure SM57, nebo Sennheiser e906.
  • chci zpívat ve zkušebně, nebo na koncertě – doporučuji dynamický zpěvový, např. Shure SM58, Beta 58A, nebo Sennheiser e845
  • chci nahrávat komplet bicí sadu – pořiďte si i sadu mikrofonů, např. AKG Perception Live Kit, ale budete potřebovat vícestopou zvukovku

Shure SM57

Obrázek 2 z 5

Jeden z nejoblíbenějších dynamických mikrofonů. Stará klasika Shure SM57 nahrává dobře skoro veškeré, především hlasité nástroje. Jeho otisk naleznete v nespočtu světových nahrávek zejména u kytar, nebo bicích.

Nakonec se hodí asi vždy i trochu experimentovat. Existují světové nahrávky, kdy se zpívá do nástrojového, nebo dynamického mikrofonu i při nahrávání, nebo dokresluje kytarový zvuk kondenzátorem. Paleta možností je neomezená. Takže vždy je to i na tom, co vám nejvíce sedí a do čeho se vám to zrovna jak hodí. Muzika často popírá pravidla a zvuk je největší alchymie.