Začínáme s domácím nahráváním 1 | první kroky v Cubase

Obrázek je ilustrační.. (pixabay.com)

Řekněme, že jste se rozhodli zkusit své nápady začít zaznamenávat v lepší kvalitě, než do záznamníku v mobilu. Zde tedy pár rad, na které “nepolíbenec” sám nepřijde, ale nezačnete bez nich.

Počítač

Budeme se zde bavit o digitálním vícestopém nahrávání. Je to asi nejlevnější, nejrychlejší a nejsnazší způsob nahrávání, který vám dovolí vybudovat slušné studio i doma. Tablety a mobily protentokrát vynecháme, protože zatím vychází oproti počítači nepřehledně a hůře se ovládají. Počítač je také jediná věc, která je k základní tvorbě hudby potřeba platit.

Při výběru počítače dbejme na tyto faktory:

  • procesor – vybírejte samozřejmě co nejvýkonnější, jaký si můžete dovolit
  • disk – pro práci jednoznačně doporučuji rychlý a “nerozbitný” SSD disk
  • operační paměť – zde bych začal aktuálně alespoň na 8 GB
  • grafická karta – ano čtete dobře.. některé pluginy využívají i výkonu grafické karty, takže doporučuji dedikovanou
  • rozhraní – dnes už všechny počítače disponují porty USB, to je základ, pro stabilnější práci se zvukem je ale lepší počítat s dnes už skomírajícím rozhraním FireWire, nebo novějším Thunderbolt

DAW (Digital Audio Workstation)

Nebo-li program, který umožňuje zaznamenávat a přehrávat více zvukových stop naráz.

Na výběr je jich i několik (většinou v omezených verzích) zdarma.

  • Steinberg Cubase – jeden z nejznámějších produkčních softwarů; není zdarma, ale mnohdy dostanete jeho okleštěnou verzi k externí zvukovce; jedná se o rozšířený standard a zvykat si na něj není na škodu, rozhodně má co nabídnout, avšak dnes už se mohutně rozšiřují v naší zemičce další DAWka
  • Avid Pro Tools – asi nejzásadnější volba pro uživatele Maců, dnes už ale i pro Windows; v omezené verzi First je zdarma; stejně jako u Cubase neuděláte chybu, když se začnete učit v Pro Tools
  • Presonus Studio One – rychlý, velice výkoný a pomalu čím dál víc oblíbený DAW, navíc ve verzi Prime zdarma
  • Reason – nenáročný, tedy rychlý a nepředražený
  • Logic Pro – výkonný profesionální DAW pro jablíčkáře
  • GarageBand – velice dostačující DAW zdarma, také pouze pro uživatele Apple
  • Ableton Live – pouze 90 denní trial verze, ale plná je součástí mnoha zakoupených hudebních produktů
  • Audacity – také s ním něco naděláte, ale osobně ho nedoporučuji, ale zase je alespoň zdarma

Určitě jich objevíte spoustu dalších a i já se budu snažit je tady občas aktualizovat.

Existují také DAW, které jsou online. Prostě si je otevřete a pracujete ve svém prohlížeči. Máte tak své projekty k dispozici nejen doma, ale i v práci, v kavárně, v autobuse, nebo můžete spolupracovat takřka s kýmkoliv si vzpomenete. Osobně tuto oblast moc prozkoumanou zatím nemám, tak některé jen vypíšu telegraficky: BandLab, Soundation, Audiotool, Soundtrap, Output, nebo Amped Studio.

Zatím tyto online řešení ale pochopitelně nenabízí tolik, co profesionální software. Výhodou je je relativně jednoduché ovládání a spousta interních zvuků, samplů a nástrojů. Nevýhodou pak, že je každá funkce navíc placená, a nebo jsou často omezené i ty “neomezené” verze, např. u BandLab můžete zaznamenávat maximálně 12 stop. Jestli je v tomto způsobu práce budoucnost, se teprve dozvíme.

Externí zvukovka

Správněji řečeno Audio Interface. Lze to i bez zvukovky. Ale důrazně doporučuji si pořídit alespoň nějakou základní.

Pokud i tak chcete produkovat hudbu převážně elektronickou, bez možnosti zaznamenávat zvuk, pak ji nutně nepotřebujete, ale může vám DAW bez hardwarové podpory padat a pracovat velmi pomalu.

Pokud po vás váš nahrávací software vyžduje ASIO ovladač, nebo bude trucovat, nainstalujte mu do počítače universální ASIO4ALL. Pak by to mělo jít i s integrovanou.

Pokud máte tedy počítač, ideálně zvukovku a k tomu všemu nainstalovaný DAW, pak můžete nahlédnout na naše první video, které vám popíše první krůčky v softwaru Cubase.

Virtuální nástroje

Většina DAW už v sobě některé má. Spousta se jich dá zdarma, nebo za peníze sehnat na netu. Jedná se o nasamplované zvuky klasických i elektronických nástrojů v dobré kvalitě. Hudbu pak skládáte pomocí midi zápisu, což je primitivní obdoba not. Výhoda je, že na své “noty” můžete nasazovat bez ztráty kvality různé zvuky. Neváhoda pak, že většina jich zní nepřirozeně oproti školenému muzikantovi nahraného kvalitní technikou dobrým producentem v akusticky špičkové místnosti. Rozhodně to ale vyjde levněji. Toto je také prakticky jediný způsob jak dostat nějakou melodii, nebo rytmus do nahrávky, aniž byste vlastnili zvukovku, nástroje či mikrofon. Jak používat virtuální nástroje si řekneme někdy příště.

Samotná tvorba

Většinu vnějších vstupů je dobré zaznamenat mikrofony. Elektrické nástroje lze samozřejmě nahrát napřímo do linky. Druhy mikrofonů a další techniky nahrávání by vydaly na knihovnu, takže to tu laicky shrneme v pozdějších dílech.