Jak nahrát bicí s omezeným počtem mikrofonů

Máte zvukovku s málo vstupy, nebo nedostatečný počet mikrofonů? Pak vám Brian Deck přináší tipy, jak i s málem udělat co nejvíce muziky.

Nejvíce se toho dozvíte ve videu. Doporučuji si, pro angličtinářské ignoranty, jako jsem já, zapnout titulky alespoň s automatickým překladem, což YouTube umožňuje. Pro nevidomé s prohlížečem v brýlovém písmu to zde ještě z videa přepíšu.

Jeden mikrofon

Na aplikaci jednoho mikrofonu tak, aby se to dalo brát alespoň trochu vážně, je potřeba citlivého kondenzátorového mikrofonu. Nebudeme snímat celou místnost jako takovou, ale pro zachování dynamiky a živosti dáme mikrofon přesně na prostředek tak, aby v zorném poli mikrofonu byly zhruba všechny blanozvučné součásti bicích. Teda trošku před kopák ze strany bubeníka, trošku nad virbl a lehce nad spodní hranu mezi tomy.

Dva mikrofony

Zde budu předpokládat, že druhým mikrofonem bude, mimo kondenzátoru použitého podobně jako v první aplikaci, mikrofon na kopák.

Oproti snímání jedním mikrofonem lze kondenzátor více vyvýšit, aby fungoval jako overhead. Kopákový mikrofon dáme klasicky před otvor v ozvučné bláně. Bude se nám tedy zaznamenávat kick a mono overhead.

Zkontrolujte fázi, mezi těmito mikrofony.

Tři mikrofony

Pokud bych chtěl nahrávat slušné bicí s omezeným počtem mikrofonů, asi bych postupoval stylem kopák + stereo overheady. Ne však Brian Deck. Ten nechá oba mikrofony stejně jako v předchozí aplikaci a přidá jeden kondenzátorový mikrofon ze strany floor tomu namířený na celý vršek soupravy a zároveň tak nízko, aby byl od virblu stejně tak daleko, jako první OH kondenzátor. Mělo by to pak zvýraznit celý zvuk horních bicích a malého bubnu. Opět nezapomeňte zkontrolovat fázové nastavení do varianty, kdy zní mikrofony vzájemně nejlépe.

Čtyři mikrofony

Zde už můžeme zaznamenávat 4 nejdůležitější stopy bicích: kopák, virbl a levou a pravou stopu overheadů. Aplikace je klasická. Jelikož máme omezené možnosti, tak je dobré polohy mikrofonů prozkoušet a opět prozkoušet přepínání fází.

Pět mikrofonů.

Stejný setup jako v předchozí aplikaci, jen s přidaným kondenzátorovým mikrofonem v místnosti. Vyberte místo, kde to celkovému zvuku pomůže, zkontrolujte fáze.

Osm mikrofonů

Asi nejčastějším modelem českých pokročilých domácích producentů bude použití sady 8 mikrofonů na bicí v kombinaci s osmistopou zvukovkou. Zde je tedy aplikace trošku předvolena možnostmi dané bicí sady. Ale předpokládejme, že budeme mít možnost zvučit klasicky kopák, virbl, všechny tomy a 2 overheady do sterea. Pokud máte méně přechodových bubnů a jeden dynamický mikrofon vám tak zbyde, použijte jej na spodní blánu virblu.

Závěrem

U všech těchto konfigurací se dá dosáhnout slušných výsledků, ale je třeba hodně experimentovat, zkoušet mez mikrofony kombinace fázování a také zkusit více poloh nejen mikrofonů, ale i postavení bicích v místnosti, či vytlumení jejích problematických částí. A je dobré naladit bicí a vyřešit přehnané dozvuky zejména u tomů.